Hasbro en Mattel, twee grote Amerikaanse speelgoedfabrikanten, zouden denken aan een fusie. Dat heeft een anonieme bron bevestigd aan persbureau Bloomberg. De bedoeling is om samen sterker te staan tegen het Deense Lego.
Kwart van de markt in handen
Mattel, dat vooral gekend is vanwege Barbie en Hot Wheels, heeft het de laatste jaren steeds moeilijker om Hasbro achter zich te houden. Dat heeft met onder andere My Little Pony en Star Wars enkele zeer succesvolle merken in handen. Onlangs verloor Mattel ook nog eens enkele licenties aan Hasbro.
Het zou echter Hasbro zijn die eind vorig jaar de eerste stap zette in de richting van Mattel en de gesprekken aanknoopte rond een mogelijke fusie van de twee speelgoedbedrijven. Samen zouden ze ongeveer een kwart van de Amerikaanse markt in handen krijgen. Dat percentage is nog laag genoeg om geen problemen te krijgen met de Amerikaanse mededingingsautoriteiten, maar een combinatie van de twee bedrijven zou er wel voor kunnen zorgen dat ze beter de concurrentie kunnen aangaan met het Deense Lego, dat de laatste jaren veel sterker groeit dan de twee Amerikaanse bedrijven.
Het is niet de eerste keer dat er fusiegesprekken zijn tussen de twee partijen. Ongeveer twintig jaar geleden trok Mattel een bod van 5,2 miljard dollar op Hasbro in, nadat het vond dat Hasbro een onhoudbaar klimaat had gecreëerd in de media rond de overname. Hasbro wilde toen ook met alle macht de overname tegenhouden. Die houding is nu duidelijk veranderd.