49 levels
‘Gamificatie’ is als idee niet erg nieuw meer: door de principes en de regels die we kennen uit spelletes toe te passen op iets helemaal anders, probeert men gebruikers te engageren. Je kan er mensen mee aan het bewegen krijgen en kinderen aanmoedigen om elke dag netjes hun tanden te poetsen. Vandaag gebruikt de Zweedse meubelgigant Ikea exact hetzelfde mechanisme om consumenten te laten kennismaken met hun uitgebreide aanbod aan producten.
Het doel van Matcha, de gratis app die Ikea lanceerde voor Android en iOS, is om een naam te verbinden aan een foto van een meubelstuk. Wie weet dat Stockholm een zetel is en Ivar een stoel, wie het opbergmeubel met Pax verbindt en correct aangeeft dat Sinnerlig een lamp is, wordt aangemoedigd met ‘Cool’, ‘Correctomundo’ of ‘Bam!’. Heb je het fout, dan krijg je een ‘Crikey’, ‘Frack’ of ‘Uh oh!’.
In totaal zijn er 49 levels die je kan doorlopen. Hoe meer levels je succesvol afrondt, hoe meer badges je virtueel krijgt opgespeld. Om het wat competitiever te maken, zie je voor elk level hoeveel mensen het al met succes hebben doorlopen.
Emoticons
Ikea vindt meer en meer de weg naar de smartphone van de consument. Eerder al lanceerde de keten een app met Ikea-emoticons. Lattjo is dan weer de app die de jonge consument spelenderwijs door de speelgoedcollectie loodst.
Uiteraard is ook de catalogus beschikbaar op je telefoon. Daarmee kan de consument een boodschappenlijstje opstellen en informatie over de beschikbaarheid nagaan.