Originele geschenken
Nog steeds 73,5 procent van de Belgen zegt niet van plan te zijn om tweedehands te kopen rond Kerstmis. 46 procent vindt het daarbij niet prettig dat het product al gebruikt is, terwijl 31 procent tweedehandsartikelen als minderwaardig beschouwt. Dat blijkt uit onderzoek van iVox bij 1.000 Belgen.
Toch zien tweedehandsverkopers, zoals Troc.com, 2dehands.be en de Kringwinkels, een stijging in de verkoop van tweedehandsgeschenken. “Meer en meer mensen komen in onze 29 winkels snuisteren naar het ‘perfecte’ tweedehandsgeschenk en ze doen dit zeker niet alleen voor de prijs (55 procent). Ook de originaliteit van de geschenken speelt in 43 procent van de gevallen een cruciale rol”, zegt Pierre Boseret, algemeen directeur van Troc.com België.
Ook bij 2dehands.be zien ze de verkoop stijgen in aanloop naar de kerstperiode. Tegenover dezelfde periode van vorig jaar is de activiteit op de website met een kwart toegenomen. Producten die op de website worden aangeboden, zijn wel niet altijd gebruikt. In ongeveer 20 procent van de gevallen gaat het over nieuwe producten.