Sneller mobiel internet
“Wij verwachten dat 2016 voor technologie een jaar van veranderingen wordt”, zegt Felix Heck, hoofd van Samsung Design Europe (SDE). “Wij zijn ervan overtuigd dat door het supersnelle internet, de explosie aan dataconnecties en de ontwikkeling van virtual reality de digitale wereld steeds meer onderdeel wordt van de fysieke wereld.
De eerste trend die Samsung aanduidt is de opmars van sneller mobiel internet. Het verwacht dat het snellere mobiel internet zullen leiden tot nieuwe applicaties en diensten die voorheen niet mogelijk waren. De nieuwe virtuele innovaties zullen zich daarbij bewegen in de richting van ‘voelen’ en ‘aanraken’, in plaats van enkel ‘horen’ en ‘zien’.
Een andere belangrijke trend is de opmars van virtual reality, wat zal leiden tot een ‘phygital’ wereld, waarbij fysieke en digitale belevingen zullen samensmelten.
“Gesteund door innovaties in virtual reality bevinden we ons nu aan de vooravond van fundamentele verschuivingen. De verwachtingen die consumenten van hun omgang met technologie hebben, zijn aan het veranderen. Het transformeert van spullen die een bepaald doel dienen of een zekere functie hebben naar écht slimme producten en services, die naadloos passen in ons dagelijks leven. Zo worden onze ervaringen van alledag versterkt en op een wijze die we niet eerder kenden”, zegt Camille Hammerer, hoofd van SDE’s Trend Experience lab.
Innovatie door bewustwording
Samsung ziet ook eindelijk de echte doorbraak van de Smart Home in 2016. Het voorspelt dat in Groot-Brittannië volgend jaar in 18 procent van de huizen een vorm van smart home-technologie zal worden geïnstalleerd. Producten die worden bediend met de smartphone zullen ook steeds meer mainstream worden.
Het hoogtepunt voor die slimme producten zijn zelfrijdende auto’s. Ook Samsung heeft eerder deze maand aangekondigd dat het een eigen automotive divisie heeft opgestart. “Dat gaat niet alleen om innovaties voor de zelfrijdende auto, maar ook om entertainment en navigatie in de auto.”
Tot slot verwacht Samsung ook enkele veranderingen die voortkomen uit bewustwording, omdat de jongere generatie steeds meer van bedrijven eist dat ze duurzame producten ontwikkelen.