Voor het eerst in z’n twaalfjarige bestaan heeft de Britse maaltijdbezorgdienst Deliveroo winst gemaakt. Het bedrijf dankt de goede prestaties aan een strategie die steeds meer inzet op het bezorgen van boodschappen.
Ommekeer
Op een omzet van 2,1 miljard pond (2,5 miljard euro), een groei met 5%, boekte Deliveroo vorig boekjaar een winst van 2,9 miljoen pond (3,5 miljoen euro). Dat is een forse ommekeer vergeleken met het verlies van 32 miljoen pond (38 miljoen euro) in 2023. Het bezorgbedrijf genereerde het voor het eerst ook een positieve kasstroom.
De betere cijfers zijn volgens Deliveroo te danken aan een strategie die breder gaat dan het bezorgen van maaltijden. Het bezorgen van boodschappen is nu al goed voor 16% van de omzet. Het bedrijf ging bovendien samenwerkingen aan met non-foodretailers zoals Ann Summers, B&Q, The Perfume Shop en Not On The High Street. In totaal bezorgden de koeriers voor 7,4 miljard pond (8,8 miljard euro) aan maaltijden en boodschappen.
Bovendien trok de koerierdienst zich terug uit verschillende onrendabele markten. Deliveroo is nog actief in tien landen, met de grootste activiteit in Groot-Brittannië en Ierland, samen goed voor 60% van de omzet.