Tweedehandsplatform Vinted zet voor het eerst een stap in de fysieke retail met de lancering van ‘House of Vinted’. De eendaagse showroom opent de deuren in de chique Londense buurt South Kensington, maar niet iedereen mag zomaar binnen…
Exclusieve showroom
Op 22 maart lanceert Vinted een exclusieve showroom in het Adria Hotel in South Kensington, open gedurende één dag en enkel toegankelijk voor Vinted-leden op uitnodiging. De showroom bestaat uit diverse themakamers, waaronder Art Deco Déjà Vu, Modern Eclectic’s Encore en Cottagecore Comeback. Elke kamer biedt een zorgvuldig samengestelde collectie van luxe items, afkomstig van internationale influencers en Vinted zelf. Daarnaast kunnen bezoekers deelnemen aan workshops, zoals leerbewerking, en is er een café om te netwerken.
De ‘House of Vinted’-pop-up moet de zichtbaarheid van tweedehands luxe vergroten en consumenten laten kennismaken met ‘curated fashion’ in een tastbare setting. Volgens Emma Sullivan, creatief directeur van Vinted, draait het concept niet alleen om het tonen van luxe tweedehands kleding, maar ook om het delen van de verhalen achter deze stukken. “House of Vinted is een eerbetoon aan de tijdloze schoonheid van pre-loved fashion en laat zien dat hoogwaardige items een tweede leven verdienen,” aldus Sullivan.
Niemand zal de getoonde producten ter plaatse kunnen kopen: ze worden vanaf 25 maart online op het Vinted-platform verkocht, een deel van de opbrengst gaat naar Oxfam. Hoewel House of Vinted dus eerder een influencer- en marketingevent dan een echte winkel wordt, betekent deze fysieke showroom voor Vinted een nieuwe stap. Het bedrijf houdt vooralsnog stevig vast aan zijn online marktplaatsmodel, maar de pop-up kan wel een testcase zijn voor verdere uitbreidingen in de bakstenen retail.