Goed rapport voor kledingwinkels
Tijdens de sperperiode, één maand voor de start van de solden, mogen kledingwinkels geen prijsverminderingen meer aankondigen. Om na te gaan of de handelaars zich daaraan houden, noteerde Test-Aankoop deze zomer (sperperiode van juni en solden van juli) de prijzen van 176 kleding-, schoen- en lederwarenwinkels in Antwerpen, Brussel en Mons. Nu, net voor de winterkoopjes, komt de consumentenorganisatie met de resultaten op de proppen.
De enquêteurs gingen na of de soldenprijzen inderdaad lager waren dan tevoren, of de opgegeven “oorspronkelijke prijs” wel overeenstemde met wat ze eerder zelf hadden genoteerd en of er geen kunstmatige prijsverhogingen waren doorgevoerd net voor de start van de sperperiode (want die prijs geldt als referentie voor de solden).
Meer dan 9 op de 10 bezochte winkels legden een foutloos parcours af: 93% verwees systematisch naar de juiste prijs terwijl een kleine minderheid (7%) de klant in het ongewisse liet over de referentieprijs.
Misleidende promofolders
Anders was het gesteld met de elektro- en de meubelsector. Hoewel zij niet gebonden zijn aan een sperperiode, pakken ze toch ook vaak uit met koopjes, solden en andere voordeelprijzen. Daarom vergeleek Test-Aankoop ook bij hen 735 prijzen van 245 producten.
Al te vaak bleek de referentieprijs, waarop de korting werd berekend, hoger te zijn dan de prijs die de winkel of keten tevoren aanrekende voor datzelfde product. Hierdoor krijgt de klant de indruk dat hij een grote(re) korting krijgt, hoewel dat niet het geval is. In een aantal extreme gevallen was er zelfs totaal geen sprake van enige korting. Meer dan eens bleek de korting bovendien gewoon een cashbackoperatie te zijn, vermomd als solden.
“Schaf de sperperiode af”
In de marge van dit onderzoek herhaalt Test-Aankoop zijn pleidooi om de sperperiode eens en voorgoed af te schaffen, omdat er gewoon veel te veel achterpoortjes zijn. Vrijdag nog kreeg kledingketen ZEB al voor de zesde keer in drie jaar tijd een klacht wegens te vroege solden – en omdat de huidige regeling indruist tegen het principe van de vrije prijsbepaling. “Handelaars moeten zelf kunnen bepalen wanneer ze zich van bepaalde producten willen ontdoen. Zo kunnen consumenten het hele jaar door interessante kortingen genieten”, klinkt het.
De Europese Commissie daagde ons land trouwens al voor het Europese Hof van Justitie omdat het de sperperiode strijdig vindt met Europese regels. Die juridische procedure is nog steeds lopende.