Van biefstuk over mossels tot Gentse waterzooi
Doorn in het oog van de horeca- en landbouwverenigingen zijn de stunts waarmee het IKEA-restaurant geregeld uitpakt. Dit voorjaar stuntte het woonwarenhuis eerst met goedkope biefstuk-friet voor 2,50 euro, in de zomer volgde een barbecue voor 3,95 euro en in september waren het mosselen met frietjes voor 5 euro. Deze maand nog presenteerde de woonketen Gentse waterzooi voor 3,95 euro.
De gerechten tegen dumpingprijzen lokken telkens weer veel volk – en een hoop protest van de horeca en de Boerenbond. Hun kritiek mocht tot nu toe echter nooit veel baten. Daarom is nu de maat vol: de drie organisaties stappen naar de handelsrechtbank wegens “oneerlijke handelspraktijken” en “onrechtmatige concurentiedaad”.
Oneerlijke concurrentie
“IKEA is in de eerste plaats een woonwarenhuis waar meubilair en huiselijke benodigdheden verkocht worden. Wij hebben er absoluut geen probleem mee dat IKEA ook een restaurant uitbaat. We kunnen echter niet tolereren dat ze voeding louter gebruiken als marketinginstrument om de consument aan te trekken”, formuleert Danny van Assche, afgevaardigd bestuurder van Horea Vlaanderen, de intussen gekende grieven.
De horeca verwijt IKEA te verkopen met verlies, wat bij wet verboden is en voor oneerlijke concurentie zorgt. “Bovendien creëren ze een totaal verkeerde perceptie bij de consument. Die denkt nu dat het voor een restaurant economisch haalbaar is om bijvoorbeeld mosselen met frietjes voor 5 euro te verkopen. IKEA rekent niet alle kosten door en kan zo gerechten aan dumpingprijzen op de markt brengen”, sneert Horeca Vlaanderen.
De Boerenbond plaatst trouwens ethische kanttekeningen bij het hele stuntverhaal: “Stunten met voedsel is onaanvaardbaar, want voedsel wordt op die manier gebanaliseerd”, aldus Piet Van Themsche, topman van de grootste landbouwersorganisatie – die zelf steeds zorgzaam met voedsel omspringt.
Onbegrip bij IKEA
Het woonwarenhuis begrijpt de hele commotie niet en zegt absoluut niet de intentie te hebben om de horeca te benadelen. IKEA wijst op het “toch wel wezenlijke verschil van beleving in een groot self-servicerestaurant” en beweert geenszins onder de prijs te verkopen: alles is een kwestie van nauwe samenwerking met leveranciers en een minieme winstmarge. Bijgevolg zijn de acties volgens de Zweedse retailreus volkomen wettelijk.