‘De ongeduldige generatie’
De 18- tot 34-jarigen – de zogeheten ‘millennials’ – hebben hun reputatie van ‘ongeduldige generatie’ nog maar eens alle eer aangedaan, dit keer in een online enquête van onderzoeksbureau Harris Poll bij ruim 5.000 volwassen smartphone- en/of tabletgebruikers in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland en Australië.
Bijna één op de twee van de 18- tot 34-jarigen (49%) geeft een app of website amper drie seconden om te laden op hun smartphone of tablet. Vier op de vijf (81%) gebruikers van een smartphone of tablet zeggen dat ze een mobiele site of app verlaten als die traag is of crasht. Bijna zeven op de tien (68%) proberen die site of app nog één keer als het de eerste maal niet lukte, maar van 32% van de shoppers krijgt de site of app zelfs geen tweede kans.
Alsof dat nog niet volstaat, is 51% van deze mensen geneigd om over de trage app of mobiele site te klagen op sociale media. Voor een reputatie kan zoiets dodelijk zijn…
Zes op de tien ‘millennials’ shoppen mobiel
Liefst 60% van deze millenniumgeneratie is van plan om zijn smartphone of tablet te gebruiken om meer eindejaarsaankopen te doen dan vorig jaar. Bij die 18- tot 34-jarigen zegt de helft dat ze meer zullen kopen met hun mobiele toestel dan in winkels. Daarnaast zegt 62% dat ze ook in de winkels hun smartphone of tablet zullen gebruiken om prijzen te vergelijken en productreviews te lezen. Bijna vier op de tien (37%) zullen met hun toestel zelfs cadeaus kopen wanneer ze in een winkel zijn.
“Shoppen met smartphones en tablets zit in de lift en onlinewinkels betalen een prijs voor trage apps of mobiele websites”, zegt Erwan Paccard van Dynatrace, het digital performance softwarebedrijf dat de enquête liet uitvoeren. “Handelaars moeten binnen de winkelmuren maar ook in hun online shop een goede service leveren. Anders lopen klanten weg en klagen ze niet meer alleen tegen hun familie, vrienden en collega’s, maar ook via de sociale media.”
Tot slot nog dit: als ze de keuze hebben, verkiest ruim de helft (54%) van de 18- tot 34-jarigen een app boven een mobiele website. De reden ligt voor de hand: 62% vindt de snelheid en het gebruiksgemak van applicaties beter dan die van websites.