Supermarkten rapporteren een zeer succesvolle campagne Tournée Minérale, met volumestijgingen van meer dan 30% voor alcoholvrije dranken in februari.
Grote interesse
Tournée Minérale, de jaarlijkse bewustmakingscampagne rond alcoholconsumptie, mist haar impact op het koopgedrag niet. Bij Colruyt heeft de categorie alcoholvrije dranken meer dan 20% extra klanten aangetrokken in de afgelopen maand februari. Het aantal mensen dat geïnteresseerd is in de Tournée Minérale was dit jaar veel groter dan in 2024, zegt de retailer, die een volumestijging zag van meer dan 30%.
De cijfers hebben voor alle duidelijkheid betrekking op alcoholvrije alternatieven voor producten die alcohol bevatten: het gaat dus wél over alcoholvrije aperitieven, wijnen en bieren, niet over frisdrank en bubbels voor kinderen bijvoorbeeld. Alcoholvrije genietbieren stegen bij Colruyt met iets meer dan 70%, mocktails stegen met bijna 55%.
Daling voor alcohol
Ook Carrefour zag fors stijgende cijfers: alcoholvrije bieren en alcoholvrije aperitieven gingen er met 30% op vooruit, alcoholvrije bubbels met 20% en alcoholvrije wijnen met 5%. Het totale aandeel van alcoholvrije dranken vertegenwoordigt momenteel 6% van de totale verkopen van deze vier grote categorieën. In bieren gaat het om 7%, voor aperitieven is dat 22%, voor mousserende wijnen 10% en voor stille wijnen 2%. De retailer zag in februari tegelijk een daling van de verkoop van alcohol: bieren daalden met 4%, aperitieven met 2%, mousserende wijnen met 4% en stille wijnen met 2%.
Volgens Delhaize wordt de campagne elk jaar succesvoller: er was dit jaar een groei met 11% tegenover 2024 en met 25% tegenover 2023, meldt de keten aan L’Avenir. Nochtans had deze editie van Tournée Minérale aanzienlijk minder inschrijvingen dan vorig jaar: 61.000, tegenover wel 104.000 in 2023. Het aantal inschrijvingen blijkt niet noodzakelijk een goede indicator van het aantal werkelijke deelnemers.