De Franse kaasproducent Bel boekte een kleine omzetgroei in 2024 nu Boursin en Babybel aanslaan in de Verenigde Staten, maar de winst staat onder druk door investeringen. Zo gaat de fabrikant vol voor de plantaardige categorie.
Investeringen in de VS
De producent van La Vache qui rit heeft in 2024 een omzetgroei van 2,6% naar 3,74 miljard euro gerealiseerd. De stijging is grotendeels te danken aan de internationale expansie, waarbij vooral de Amerikaanse markt een belangrijke rol speelde. Ook de verkoopvolumes stegen op de belangrijkste markten, een ommekeer na jaren van prijsverhogingen.
Ondanks de omzetgroei bleef de rentabiliteit onder druk staan door forse investeringen in productiecapaciteit en digitalisering, met name in de Verenigde Staten. Het operationele resultaat daalde met 16,3% naar 178 miljoen euro, terwijl de nettowinst van de groep zelfs met 23,4% zakte naar 53 miljoen euro, vooral door de eenmalige uitgaven.
Naar de helft plantaardig
Bel ziet de winstdruk weliswaar als tijdelijk en verwacht dat de investeringen de basis zullen leggen voor verdere groei, zowel in de VS als in opkomende markten zoals India en China. Het concern waarschuwt echter voor een aanhoudend volatiele economische omgeving in 2025. De onderneming zet in op productiviteitsverbeteringen en sluit prijsverhogingen niet uit, maar blijft optimistisch over zijn langetermijnstrategie.
In een interview met RetailDetail bevestigde directeur Mohamed Zariouhi van Bel Benelux recent nog dat de fabrikant straks de helft van zijn omzet uit plantaardige producten wil halen. Een nieuwe stap in die ambitie is de lancering van Boursin Plantaardig.