Colruyt gaat een selectie Belgische tijdschriften verkopen in al zijn winkels. Vanaf 1 april mogen de supermarkten geen tabaksproducten meer verkopen, dus gaan de retailers op zoek naar nieuwe producten voor naast de kassa.
Roterend en rendabel assortiment
In reactie op het aankomende tabaksverbod ziet Colruyt potentieel in de verkoop van magazines. De keten gaat in Vlaanderen titels als Humo, Libelle en Primo aanbieden, in Wallonië worden onder andere Le Soir Mag, Moustique en Paris Match verkocht.
Door te focussen op een kernassortiment in een compacte kassamodule wil Colruyt zorgen voor een efficiënte presentatie en een hoge omloopsnelheid van de magazines. Dat moet bijdragen aan de rendabiliteit van deze categorie binnen het assortiment. De distributie van de tijdschriften wordt verzorgd door AMP, zodat de beschikbaarheid in alle winkels gegarandeerd is.
Het wordt in de komende tijd interessant om te volgen met welke initiatieven foodretailers de wegvallende tabaksverkoop gaan opvangen. Albert Heijn breidt bijvoorbeeld het bloemen- en plantenassortiment uit.