In de ban van de besparing van Di Rupo I
“De Belgische consument haalt de broeksriem aan met het oog op de komende besparingsronde van de nieuwe regering”, schrijft ING in zijn retailrapport. “De Belgische [afdelingen van de] hard discounters Aldi en Lidl lijken het best geplaatst in de huidige context. In de eerste 9 maanden van 2011 steeg het gecombineerde marktaandeel van beide discounters met 0,8%, gevolgd door dat van Colruyt met 0,6%.”
De groei van Colruyts marktaandeel begint echter te vertragen. Tegelijk laat ook Carrefour een positieve trend zien – al vertrekt Carrefour in ons land wel van een lagere basis na de grote reorganisatie van 2010 – en zit ook Delhaize niet stil.
Grootste dreiging van Albert Heijn
Toch ziet ING de grootste bedreiging voor Colruyt komen van Albert Heijn, dat de komende vijf jaar liefst 50 vestigingen wil openen. “Een serieuze kopzorg, gezien Colruyts belofte van de laagste prijzen.” Bovendien focussen beide ketens zich vooral op het Noorden van het land. Volgens ING kan Colruyt, dé kampioen van de efficiëntie, nog nauwelijks snijden in de kosten, “zoals inmiddels al te zien is de onmogelijkheid om de stijgende personeelskosten als gevolg van de loonindexering op te vangen.”
De gevolgen daarvan waren al pijnlijk zichtbaar eind november, toen de Halse discounter bekendmaakte dat de halfjaarwinst met 7,6% was gedaald. Volgens ING zit er voor Colruyt maar één ding op: de Franse plannen opdoeken en de steven resoluut wenden richting groeilanden. Een niet mis te verstane boodschap.
Voorkeur voor Delhaize
In België geloven de analisten van ING momenteel meer in Delhaize dan in Colruyt. Ze omschrijven Delhaize als een bedrijf dat “een aantrekkelijkere waardering combineert met een betekenisvol besparingsplan om de winstmarge te beschermen. Het mikt ook op sterkere groei met meer nieuwe winkelopeningen in groeimarkten en met een discountformule in de Verenigde Staten (Bottom Dollar).”