Eerst wachten op de Sint
Van de 14 landen in het Stylight-onderzoek komen België en Nederland pas als laatste echt op gang. Voor de eindejaarsaankopen trekken de Brazilianen en de Britten hun portemonnee al open op 27 november, terwijl de Amerikanen en de Zwitsers het meest uitgeven op 30 november (‘Cyber Monday’).
Een dikke week later, op 7 december, beleven de webwinkels in Zweden, Frankrijk, Duitsland en Australië hun drukste dag, dan volgen Italië en Spanje (8 december is een feestdag in die landen) en Oostenrijk (op 9 december). Dat leidt de Duitse e-commercespeler af uit onder meer de activiteit op zijn websites.
Belgen en Nederlanders schieten blijkbaar pas op 14 december écht in gang. Belgische consumenten geven op die dag meer dan twee keer zoveel uit als op een ‘normale’ dag: in totaal zo’n 80 miljoen euro. Dat de Lage Landen zo laat starten, heeft volgens Stylight alles te maken met het Sinterklaasfeest van 6 december. Al zeker in Nederland, waar na Sinterklaas traditiegetrouw de uitverkoop begint.
Nog niet zo mobiel
Stylight verwacht dat dit jaar 20% van de Belgen kerstcadeautjes online zal kopen (tegenover 14% het jaar voordien) en daarbij gemiddeld zo’n 298 euro zal besteden. Van de Nederlanders zou 34% zijn cadeautjes online kopen, bij een gemiddelde besteding van 365 euro.
Opvallend: terwijl overal het gebruik van de smartphone bij het online shoppen in de lift zit – Stylight zag het mobiele verkeer op zijn site het voorbije jaar met liefst 116% groeien en het aantal downloads van zijn app zelfs met 139% – shopt slechts 11% van de Nederlanders online via zijn mobieltje: de overgrote meerderheid vindt het scherm blijkbaar te klein om online te kopen.