Lidl stunt in het Verenigd Koninkrijk met een actie op TikTok. Het is de de eerste Britse supermarktketen die het socialemediaplatform inzet als verkoopkanaal, met een speciale actie voor sport- en fitnessfans.
Online-only bundels
Lidl zet een nieuwe stap in digitale retail door als eerste supermarkt in het Verenigd Koninkrijk producten aan te bieden via TikTok Shop. Vanaf 20 februari kunnen consumenten via het platform een ‘High Protein’-pakket aanschaffen voor vijf pond. De waarde van de bundel ligt echter ruim zes keer hoger, op meer dan dertig pond (35 euro). Het proteïne-pakket bevat onder andere weipoeder en gepofte aardappelchips, gericht op consumenten die een eiwitrijk dieet volgen.
De actie is weliswaar tijdelijk en dient vooral als reclamestunt: er zijn slechts 3000 pakketten beschikbaar en de opbrengst gaat volledig naar de NSPCC, een Britse liefdadigheidsorganisatie voor kinderen. Lidl speelt hiermee zowel in op de groeiende populariteit van functionele voeding als op de verschuiving naar sociale media als verkoopkanaal. De discounter wil via TikTok vooral nieuw productassortiment voorstellen, zegt marketingdirecteur Joanna Gomer van Lidl UK.
De supermarktketen experimenteert in het VK vaker met innovatieve verkoopstrategieën. In augustus 2024 introduceerde Lidl de ‘Mystery Box’, waarbij klanten voor 20 pond (23 euro) een verrassingspakket ter waarde van ruim honderd pond (115 euro) konden kopen.