Hermès schittert op eenzame hoogte: terwijl andere luxehuizen worstelen, heeft de maker van de Birkin Bag in het vierde kwartaal nog beter gepresteerd dan verwacht. Alle medewerkers mogen meegenieten van het succes.
Zelfs prijsstijgingen storen niet
De omzet van het luxehuis steeg in het vierde kwartaal met bijna 18% tot 3,96 miljard euro, aanzienlijk meer dan de voorspelde 3,69 miljard euro. Daarmee bevestigt Hermès zijn positie als een van de best presterende luxemerken, terwijl concurrenten als Gucci en Versace kampen met dalende verkoopcijfers.
Over het hele jaar 2024 groeide de omzet van Hermès met bijna 15% naar 15,2 miljard euro. Het succes is deels te danken aan de aanhoudende populariteit van de Birkin- en Kelly-tassen, waarvoor nog steeds lange wachtlijsten bestaan. De prijsverhogingen van 6 tot 7% die het bedrijf doorvoerde, hadden dan ook geen negatieve invloed op de verkoop.
Volgens topman Axel Dumas is de sterke prestatie een bewijs van de kracht van het bedrijfsmodel en de flexibiliteit van de teams. Om die laatsten te bedanken, ontvangen alle 25.000 werknemers een bonus van 4.500 euro. Analisten van UBS benadrukken dat Hermès als een van de weinige luxeconcerns profiteerde van een versnelling in de groei in vrijwel alle productcategorieën en regio’s, en dan vooral in Amerika en Azië.