Bij Nestlé daalden de omzet en winst vorig jaar licht, en dit jaar zullen de investeringen van de nieuwe CEO verder aan de marges knabbelen. De foodreus waarschuwt nu al voor krimpende winstmarges.
Marges krimpen nog
Verleden jaar daalde de omzet van Nestlé met 1,8% tot 91,35 miljard Zwitserse frank (96,8 miljard euro), terwijl de nettowinst met 2,9% zakte tot 10,88 miljard Zwitserse frank (11,5 miljard euro). Organisch, dus zonder wisselkoerseffecten, steeg de omzet met 2,2%. Hoewel dat de laagste organische groei van Nestlé in meer dan 25 jaar was, overtrof het toch de verwachtingen van analisten.
CEO Laurent Freixe richt zich nu vooral op hogere verkoopvolumes, innovatie en het herstellen van het vertrouwen van investeerders, na jaren van prijsstijgingen die consumenten afstootten en het marketingbudget onder druk zetten. De investeringen hebben echter een prijskaartje: Freixe verwacht voor 2025 een verdere daling van de onderliggende operationele winst, met een marge die naar verwachting zal uitkomen rond 16%, tegenover 17,2% in 2024.
De Zwitserse multinational heeft alvast een reorganisatie doorgevoerd, zodat de winstgevendheid wel op korte termijn zal dalen, maar de organische groei naar verwachting zal verbeteren. De voornaamste groeicategorieën blijven koffie en chocolade, met merken zoals Nescafé, Nespresso en KitKat, ook al heeft Nestlé te maken met ongeziene grondstofprijzen voor cacao en koffie.