Slechts 1 op de 5 koopt online
Volgens een bevraging van marktonderzoeksbureau Wes Research & Strategy bij 2.000 volwassenen blijkt dat 58% van de Belgen sinterklaascadeautjes koopt. Gezinnen met kinderen tot zes jaar zijn uiteraard de kampioenen (90%), gevolgd door gezinnen bij wie het jongste kind 6 tot 12 jaar is (86%). Al zullen ook grotere kinderen vaak iets in hun schoentje vinden: in de groep 13- tot 17-jarigen is dat nog altijd bij 62% van de gezinnen het geval. Ook de meeste grootouders vergeten hun kleinkinderen niet.
Opvallend: terwijl 65% van de Belgen die sinterklaascadeaus kopen het internet gebruikt om het aanbod in de verschillende winkels te vergelijken en om prijsverschillen te achterhalen, kopen veruit de meeste Belgen hun cadeautjes in de fysieke winkel (78%). Ondanks de groeiverwachting van de sector zelf koopt maar één op de vijf (19%) nu al hoofdzakelijk bij een webshop. En de Belg kiest duidelijk voor ‘nieuw’, want amper 2% shopt via tweedehandskanalen.
Gemiddeld spenderen (groot)ouders zo’n 70 euro per kind. Volgens Wes Research & Strategy betekent dit dat Sinterklaas de handel naar schatting zo’n 350 miljoen euro aan omzet oplevert.