Al getest in dertien winkels
De uitgebreide samenwerking met de Voedselbanken past in de strijd tegen voedselverspilling. Een enquête bij ruim 600 klanten leerde dat dit een belangrijke prioriteit diende te zijn voor de warenhuisketen.
De eerste uitbreidingsgolf zal betrekking hebben op 29 winkels die ingestapt zijn in het soepproject, dat de keten in de eindejaarsperiode heeft opgezet ten voordele van de Voedselbanken. “Twee maal per week komt onze traiteur langs, die de overgebleven wortelen, tomaten en herfstgroenten meeneemt. In functie van de buit van die avond zal hij soepen koken”, zegt woordvoerder Pieterjan Rynwalt.
Soep van vandaag met de groenten van gisteren
Dee soep wordt vervolgens onder de noemer ‘De soep van vandaag met de groenten van gisteren’ tegen 1 euro per kop aangeboden op de kerstmarkten van Brussel, Gent en Luik, alsook via een voedseltruck in andere centrumsteden. De opbrengst gaat via Music for Life naar de Voedselbanken. Er zal nu naar een vaste afnemer voor de voedseloverschotten voor deze winkels worden uitgekeken.
Tegen eind volgend jaar heeft Lidl de ambitie om het project vervolgens uit te breiden naar honderd verkooppunten van de bijna driehonderd die Lidl in België en Luxemburg heeft.