Goede prestaties van Delhaize, Albert Heijn en Bol – dat z’n beste kwartaalomzet ooit realiseerde – kleuren de cijfers bij Ahold Delhaize, terwijl de marge in de VS onder druk stond.
“Gezonde marge” in Europa
Geen verrassingen in de cijfers van Ahold Delhaize. In het vierde kwartaal steeg de netto-omzet met 0,6% naar 23,3 miljard euro. Zonder de verkoop van FreshDirect, de winkelsluitingen bij Stop & Shop en de tabaksstop in Nederland zou de omzetgroei 2,1% hoger hebben gelegen, zegt de retailer. De onlineomzet groeide met 5,8%.
De onderliggende operationele marge daalde wel met 0,2 procentpunten naar 4,1%, onder andere door prijsinvesteringen in de VS. In Europa presteerde de groep beter: Albert Heijn verhoogde opnieuw het marktaandeel, Delhaize eindigde het jaar sterk met een hoger marktaandeel dan voor de aankondiging van het toekomstplan, Bol realiseerde zijn beste kwartaalomzet ooit met een groei van 11% en in Centraal- en Zuidoost-Europa werken de ketens van de groep steeds nauwer samen. Dankzij de sterke prestaties in België en de focus op kostenbeheersing leverde Europa een “gezonde” operationele marge van 4,4% in het vierde kwartaal.
Over het volledige boekjaar realiseerde Ahold Delhaize een omzet van 89,4 miljard euro, een onderliggende operationele winst van 3,6 miljard en een marge van 4%. Ook dit jaar verwacht de retailer een marge van rond de 4% te realiseren. Het jaar is goed begonnen, zegt topman Frans Muller. De overname van Profi in Roemenië zal zo’n 3 miljard bijkomende omzet genereren, de sluiting van slecht presterende Stop & Shop winkels in de VS is afgerond. Het stopzetten van de tabaksverkoop bij Delhaize en Albert Heijn in België vanaf 1 april zal een impact hebben van ongeveer 1 procentpunt op de vergelijkbare omzet in Europa.