Operationeel efficiënter
Eind juli maakte Heineken bekend dat het zijn belang in een aantal Afrikaanse joint ventures zou optrekken. De Nederlandse biergroep betaalde het Britse drankenconcern Diageo daarvoor omgerekend 138 miljoen euro uit, om zo zelf meer commerciële controle te krijgen over zijn belangrijkste merken.
Gisteren liet de groep weten dat de hele reorganisatie afgerond is. Heineken bezit nu 75% in DHN en een belang van 75% in Sedibeng. Het resterende kwart blijft in handen van partner Namibia Breweries Limited (NBL). In Namibië heeft Heineken nu indirect een belang van 29,9% in NBL.
Met de afronding van de herstructureringen van de joint ventures in Zuid-Afrika en Namibië heeft het concern zijn operationele uitvoering en efficiëntie verbeterd in deze regio, stelt Wim Hoste van KBC Securities. De analist verwacht dan ook dat Heineken dankzij verdere efficiëntieverbetering zal kunnen profiteren van structurele groeimogelijkheden – vooral in opkomende markten – en van een verdere margeverbetering.