“Pragmatisme, overleg en realisme”
Wissel van de macht vandaag op de jaarvergadering van Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie: Jean Eylenbosch (Chaudfontaine en Coca-Cola Enterprises Belux) neemt de fakkel over van Bernard Deryckere (Alpro Groep).
Jean Eylenbosch riep meteen de overheid op om “samen met de voedingsindustrie werkgelegenheid te creëren en pragmatische oplossingen uit te werken voor de uitdagingen” die op de sector afkomen. “Laten we vertrekken van onze sterktes: kwaliteit en innovatie zijn de basis van ons groeimodel. Daarmee kunnen we de export van Belgische voeding stimuleren en werkgelegenheid in ons land houden. We mogen gerust wat meer fier zijn op wat dit kleine land qua voeding produceert”, aldus Jean Eylenbosch.
De nieuwe voorzitter verwees uitdrukkelijk naar twee heikele dossiers: dat van het statiegeld en dat van de vet- en suikertaks. “In dit kleine land kunnen we complexe uitdagingen als zwerfvuil en obesitas alleen aanpakken vanuit een overlegmodel. Ik wil de hand uitsteken naar onze overheden om het gesprek aan te gaan in elk van die dossiers. Het is pas wanneer je alle stakeholders rond de tafel brengt en een gezamenlijk plan uitdoktert dat je echt resultaten kunt boeken.” De voorzitter verwees onder meer naar de zoutreductie, waarbij de samenwerking tussen overheid, industrie en distributie ervoor gezorgd heeft dat de burger al 10% minder zout consumeert.
Tegelijk riep hij alle partijen ook op tot realisme: “We moeten goed beseffen dat we in België werken en leven. Ons land is noch een eiland, noch een reus. Het is slechts een confettistipje op een grote wereldkaart. We moeten dus realistisch blijven en beseffen dat onze buitenlandse concurrenten aan onze deur staan”, aldus nog de nieuwe voorzitter.
Prima eindbalans
Afscheidnemend voorzitter Bernard Deryckere kan alvast terugblikken op een knap parcours bij Fevia. Onder zijn voorzitterschap is de omzet van de voedingsindustrie met 11,9% gegroeid, vooral dankzij het succes op verre exportmarkten zoals China, Canada en de Verenigde Staten.Vorig jaar bedroeg de gezamenlijke omzet 48 miljard euro, waarvan 23 miljard uit export.
De voedingssector wist daardoor als enige industriële sector de voorbije jaren werkgelegenheid in België te behouden (88.500 medewerkers direct en nog eens 113.500 medewerkers indirect) en legt daarbij een positieve handelsbalans voor.
Met de campagne “Food.be. Small Country. Great Food”, die Fevia in de zomer van 2013 opstartte, slaagde Deryckere er bovendien in om de Belgische voeding nadrukkelijk op de kaart te zetten in binnen – en buitenland. “We waren al de eerste industriële sector van het land, maar door Food.be worden we nu ook als dusdanig erkend”, zegt de afscheidnemende voorzitter. “Met Food.be tonen we in het buitenland hoe fier we zijn op onze voeding, zoals onlangs op de wereldtentoonstelling in Milaan. In het Belgisch paviljoen, dat gemiddeld 15.000 bezoekers per dag trok, werden dagelijks één ton Belgische frieten en 750 liter Belgisch bier verkocht.”