Vlak voor de bekendmaking van de jaarresultaten en de belangrijke modeweek van Milaan zet Gucci artistiek directeur Sabato De Sarno aan de deur. De malaise in de luxesector maakt ook reuzen als Kering radeloos.
Zwalpend vlaggenschip
De spagaat tussen sobere high-end luxe en opvallende ‘aspirationele’ mode doet nu ook koppen rollen. Eerder deze week gaf Versace al toe dat het zich had vergist door de discretere toer op te gaan, nu moet ook Gucci erkennen dat de “quiet luxury”-trend een mislukte gril was. Het vlaggenschip van luxegroep Kering stuurt daarom De Sarno na nog geen twee jaar de laan uit. Die was aangenomen om Gucci op te waarderen met zijn minimalistische en chique stijl, maar daar komt het modehuis dus nu al op terug.
Het spreekt boekdelen dat De Sarno een week voor de aankondiging van de jaarresultaten vertrekt. In de eerste negen maanden van 2024 daalde de omzet al met 20% naar 5,7 miljard euro. Het Kering-aandeel verloor in het afgelopen jaar bijna 40% aan waarde. Dat het ontslag zo vlak voor de belangrijke modeweek in Milaan valt, benadrukt de crisis eens te meer: Gucci zal zijn herfst- en wintercollectie 2025 moeten presenteren zonder creatieve leiding.
Wankelend imago
Even veelzeggend is de toegeving dat er nog geen nieuwe artistiek directeur is gevonden. Het gebrek aan een directe opvolger doet vermoeden dat geschikte kandidaten aarzelen om het roer over te nemen. Volgens de Financial Times zouden namen als Jonathan Anderson (Loewe) en John Galliano (ex-Valentino) hebben bedankt voor de functie.
De plotse breuk benadrukt de onzekerheid: de geplaagde luxesector weet na jaren van uitzonderlijke cijfers niet meer welke kant uit. Onder voormalig creatief directeur Alessandro Michele kende het merk een explosieve groei, waarbij de jaaromzet tussen 2015 en 2019 verdubbelde. In 2022 werd zelfs een recordomzet van 10,5 miljard euro aangetikt.
De strategie om het merk toegankelijker te maken voor een breder publiek leidde uiteindelijk echter tot een afkalving van het exclusieve imago. Terwijl de aspirationele middenklassers afhaakten na de coronaspaarbubbel, keerden de superrijken het merk de rug toe omdat het te alledaags werd. CEO Stefano Cantino, die in oktober overkwam van rivaal LVMH, lijkt nu voor een volledige reset te kiezen.