Amazon beleefde een sterk jaar, dat eindigde met het succesvolste feestdagenseizoen ooit. De e-commercereus ziet in AI “de grootste businessopportuniteit sinds het internet” en gelooft in een nieuwe generatie robotica.
Ook retail groeit
In het vierde kwartaal boekte Amazon een omzetgroei van 10% tot 187,8 miljard dollar (174 miljard euro). Over het gehele jaar steeg de netto-omzet met 11% naar 638 miljard dollar (590 miljard euro). De operationele winst verdubbelde bijna tot 68,6 miljard dollar (64 miljard euro). Clouddienst Amazon Web Services (AWS) was zoals steeds de grootste groeier (+19%), maar ook de retailtakken deden het goed.
E-commerce leverde over het hele jaar 7% meer omzet op, met 8% groei in het vierde kwartaal naar 75,6 miljard dollar (73 miljard euro). De fysieke winkels groeiden met 8% naar 5,6 miljard dollar (5 miljard euro) in het vierde kwartaal. Reclamediensten groeiden vorig jaar met 18% en de inkomsten uit lidgelden klommen met 10%. De wereldwijde verzendkosten stegen bij Amazon met 4%, de totale ‘cost of sales’ daarentegen daalde met 10%.
Sneller leveren loont
CEO Andy Jassy gelooft dat artificiële intelligentie de grootste revolutie en zakenopportuniteit is sinds het internet, dus wil de topman er dit jaar nog honderd miljard in investeren. AI-assistent Rufus helpt consumenten nu al met hun aankopen en verbetert maandelijks. Ook de inzet van robots in distributiecentra verlaagt de kosten en verhoogt de productiviteit
Daarnaast blijft Amazon investeren in snellere leveringen, aangezien kortere levertijden de conversieratio verhoogt. Jassy benadrukte dat klanten die profiteren van snelle bezorging, vaker terugkomen – vooral voor dagelijkse benodigdheden en farmaceutische producten. Prime-leden in de Verenigde Staten ontvingen 65% meer bestellingen op dezelfde of de volgende dag in vergelijking met een jaar eerder, wat volgens Jassy bijdroeg aan de recordomzetten tijdens Black Friday en Cyber Monday. Ook de eindejaarsperiode was de beste ooit, zegt het bedrijf.
Toch verwacht Amazon een vertraging in het eerste kwartaal van 2025, vooral door ongunstige wisselkoerseffecten. De omzet zal naar verwachting tussen 5 en 9% groeien, de operationele winst zou tussen 14 en 18 miljard dollar (13 en 17 miljard euro) moeten uitkomen.