Prijzenoorlog en krappe marges
Beide distributeurs – samen goed voor 59 miljard euro aan aankopen (waarvan 48,5 miljard voor rekening van Casino) – hebben “beslist om hun krachten internationaal te bundelen om hun competitiviteit tegenover grote voedingsproducten van nationale merken te verbeteren”, zo laten Casino en Dia weten. Daarbij willen ze hun “know-how en de complementariteit van de geografische inplanting en van de winkelformaten” gecombineerd uitspelen.
Tegelijk gaan beide groepen ook samen de boer op voor hun producten onder huismerk, zij het maximaal voor 50 procent van de huidige volumes. Bedoeling is een groot Europees platform van distributeursmerken te creëren dat “bijkomende afzetmogelijkheden biedt aan de leveranciers” en “het productaanbod voor de consument verbetert”, klinkt het nog.
De alliantie komt er tegen de achtergrond van de aanhoudende prijzenoorlog en de almaar krappere marges in de Europese distributiesector. Casino en Dia zijn overigens niet de eersten die hun aankoop op internationale schaal groeperen. Eerder gaven Auchan en Metro al het voorbeeld en in juni wekten E.Leclerc en Rewe hun eerder afgebroken alliantie weer tot leven. In augustus was er dan het nieuws dat Intermarché, Colruyt, Conad en Coop de handen in elkaar sloegen onder de paraplu van Europa’s grootste aankoopcentrale, Alidis.