Opnieuw heeft Lotus Bakeries een recordjaar achter de rug, met een hoofdrol voor zijn sterproduct Biscoff. Dat speculooskoekje is nu zo populair dat de productie niet kan volgen.
Niet meer dan 10% volumegroei in 2025
Lotus Bakeries realiseerde in 2024 een omzetgroei van 16% tot 1,2 miljard euro, een stijging die gedreven werd door volumegroei in alle productcategorieën. Biscoff nam de kaap van de 600 miljoen euro en groeide opnieuw met 20% in volume, met productielijnen die op volle capaciteit draaiden, meldt het bedrijf. Dit jaar zal het wat minder zijn: doordat de nieuwe fabriek in Thailand pas in het tweede kwartaal van volgend jaar operationeel zal zijn, laat de beschikbare capaciteit slechts een volumestijging met 10% toe.
De gezonde snacks van de afdeling Natural Foods groeiden met 16%. De capaciteit van de fabriek in Zuid-Afrika wordt verder uitgebreid. De afdeling “local heroes” (met lokale merken als Suzy, Peijnenburg en Dinosaurus) deed 5% beter, met een succesvolle lancering van de Cake Donut en aanhoudende groei voor Luikse wafels.
Lotus Bakeries gaf ook een update over de vorig jaar aangekondigde samenwerking met Mondelez International: de eerste “co-branded” producten met Cadbury zullen eind maart in de Britse rekken verschijnen. Binnenkort verschijnen elders in Europa ook de eerste tabletten van Biscoff en Milka. Intussen bereiden teams de introductie van Biscoff in India voor.