Mondelez heeft in het vierde kwartaal een solide omzetgroei laten zien, maar de winstgevendheid kwam onder druk te staan door “ongeziene” cacaokosten. Ook dit jaar zal de winst verder dalen.
Kosten drukken marge
De netto-omzet van Mondelez steeg in het vierde kwartaal met 3,1% tot 9,6 miljard dollar (9,27 miljard euro), gedreven door een organische omzetgroei van 5,2%. Dit werd echter deels tenietgedaan door negatieve valuta-effecten en het wegvallen van inkomsten uit de in 2023 verkochte kauwgombusiness.
De operationele winst steeg met 418 miljoen dollar (403,8 miljoen euro), goed voor een operationele winstmarge van 16,8%, maar toch nam de aangepaste operationele winstmarge met 510 basispunten af tot 10,0%. Vooral de fors hogere kosten van cacao en transport wogen door. Hoewel Mondelez zijn prijzen verhoogde, konden de stijgende kosten niet volledig worden doorberekend.
“Ongeziene” cacaoprijzen
Over heel 2024 steeg de omzet van Mondelez met 1,2% naar 40,5 miljard dollar (39,10 miljard euro). De organische omzetgroei bedroeg 4,3%, waarbij prijsverhogingen voor lagere verkoopvolumes (-1%) compenseerden. De aangepaste winst per aandeel steeg met 13% bij constante wisselkoersen naar 3,36 dollar (3,25 euro).
Voor 2025 verwacht de producent van Milka en LU een organische omzetgroei van ongeveer 5%. De winst per aandeel zal echter naar verwachting met 10% dalen, vooral als gevolg van de “ongeziene” stijging van de cacaoprijzen. Ook schat het bedrijf dat valutaverschillen de omzetgroei met 2,5 procentpunt zullen drukken. De onzekerheid op het gebied van handelstarieven en geopolitieke ontwikkelingen kan nog extra volatiliteit met zich meebrengen.