Dankzij Disney-verzamelkaarten en een doorgezette internationalisering heeft Ravensburger in 2024 een recordgroei neergezet. Terwijl de wereldwijde speelgoedmarkt een daling van 0,6% kende, steeg de omzet er met 18,2%.
Miljard verzamelkaarten
Ravensburger klokte vorig jaar af op 790 miljoen euro omzet: de Duitse speelgoedfabrikant heeft die groei met name te danken aan het succes van de verzamelkaartenreeks “Disney Lorcana” en een verdere internationalisering van de bedrijfsactiviteiten, zo meldt LSA. Ook in 2023 presteerde Ravensburger fors beter (+11,6%) dan de markt, die toen zelfs met 7% kromp.
De introductie van Disney Lorcana halverwege 2023 bleek een schot in de roos. Aanvankelijk was die reeks alleen beschikbaar in gespecialiseerde winkels, maar in 2024 werd de distributie uitgebreid naar bredere speelgoedkanalen. Sinds de lancering zijn al meer dan een miljard kaarten verkocht.
Daarnaast zette Ravensburger zijn internationale expansie voort. Inmiddels wordt 70% van de omzet buiten Duitsland gegenereerd, waarvan goed de helft in Noord-Amerika. Om de groei te ondersteunen, heeft Ravensburger zijn managementteam versterkt. Susanne Knoche is benoemd tot chief sales officer, terwijl Filip Francke als chief product officer (CPO) de productstrategie gaat leiden.