De groei bij PepsiCo lijkt stil te vallen: vooral in de Verenigde Staten beknibbelen consumenten op niet-essentiële uitgaven. Voor 2025 verwacht de multinational maar een beperkte verbetering van de vraag.
Vraag aanwakkeren
Spaarzame Amerikaanse consumenten, die minder geld uitgeven aan frisdranken en snacks, duwden de omzet van PepsiCo licht naar beneden in het vierde kwartaal van 2024. In Europa en Latijns-Amerika namen de verkopen wel toe. De nettowinst groeide fors, met 17% in het vierde kwartaal, maar dat was vooral als gevolg van een gunstige vergelijkingsbasis omdat de fabrikant in 2023 met een grote terugroepingsactie werd geconfronteerd in Noord-Amerika. Over het volledige jaar steeg de omzet met 0,4% en de winst met 9%.
“Onze activiteiten bleven veerkrachtig in 2024”, zegt CEO Ramon Laguarta, die verwijst naar “bedrijfsverstoringen door geopolitieke spanningen in bepaalde internationale markten.” Het bedrijf wil shoppers terugwinnen met goedkopere multipacks en miniblikjes en gaat de vraag aanwakkeren door bestaande producten te herzien en nieuwe producten, zoals “etnisch geïnspireerde” smaken, te introduceren.