Voor het derde jaar op rij moet de Franse woonretailer Maisons du Monde een omzetdaling rapporteren. Toch ziet CEO François-Melchior de Polignac de eerste tekenen van herstel.
Beterschap op komst
De omzet van Maisons du Monde daalde in 2024 met 11,2% naar 1,002 miljard euro. In Frankrijk daalde de omzet met 11,6%, terwijl de internationale omzet met 9,1% onderuit ging. De online omzet daalde met 10,7% naar 70,4 miljoen euro, die in de fysieke winkels met 10,5%.
De retailer is in drie jaar tijd 300 miljoen euro aan omzet kwijtgespeeld, als gevolg van een aanhoudend zwakke vastgoedmarkt en terughoudende consumenten. Toch wijst de CEO – in een vorig leven nog topman van Carrefour België – op de eerste positieve signalen.
Strategisch plan
Het vierde kwartaal toonde immers al beterschap en het nieuwe strategisch plan “Inspire Everyday” moet de retailer vanaf het tweede kwartaal van dit jaar weer met groei doen aanknopen, zegt hij aan LSA. De krachtlijnen van dat plan? Maisons du Monde wil het productassortiment met 25% verkleinen, het aantal leveranciers halveren, de kosten terugdringen met 85 miljoen euro over drie jaar, het winkelpark rationaliseren, winkels renoveren en tegen 2026 een derde van de winkels door franchisenemers laten uitbaten.
Eind 2024 had het bedrijf 338 winkels in negen Europese landen, waaronder 211 in Frankrijk, 22 in België en twee in Luxemburg. Op 11 maart zal Maisons du Monde zijn volledige financiële resultaten voor 2024 bekendmaken.