Klimaatverandering tegengaan
De 39 Franse multinationals, samen goed voor een jaaromzet van 1.200 miljard euro en zo’n 4,4 miljoen werknemers wereldwijd, beloven om tussen 2016 en 2020 liefst 170 miljard euro te investeren in het milieu. Zo’n 45 miljard euro zal gaan naar hernieuwbare energie en andere technologieën die de CO2-uitstoot moeten terugdringen, 80 miljard wordt gereserveerd voor projecten die de gevolgen van de klimaatverandering moeten bestrijden.
Bij de ondertekenaars zitten grote namen als distributeur Carrefour, zuivel- en waterproducent Danone, reclamegigant JCDecaux en luxegroep Kering, naast bedrijven als BNP Paribas, EDF, La Poste, Michelin, Orange, Publicis, Saint-Gobain en Total. Hun toplui riepen de deelnemers aan de klimaatconferentie meteen op om een “ambitieus en realistisch akkoord” te sluiten.
Eerder deze week hadden de CEO’s van 78 voornamelijk Europese multinationals ook al een soortgelijke oproep de wereld ingestuurd.