De omzet van Starbucks daalde in het eerste kwartaal minder dan verwacht. De strategie van nieuwe CEO Brian Niccol om de koffieketen weer op de rails te krijgen, lijkt de eerste kleine succesjes te boeken.
Terug naar de basis
Starbucks rapporteerde in het eerste kwartaal van het boekjaar een minder sterke daling van de vergelijkbare omzet dan analisten hadden verwacht. De omzet van 9,4 miljard dollar (9 miljard euro) betekende een daling van 4%, maar klopte toch de prognoses. Ook de winst per aandeel van 0,69 dollar was net iets beter beter dan de verwachte 0,68 dollar.
Niccol, die eerder tex-mexketen Chipotle succesvol transformeerde, wil met Starbucks terug naar de basis. Bij zijn eerste ingrepen horen een vereenvoudigd menu, de herintroductie van herbruikbare keramische kopjes en vooral het terugdringen van de lange wachttijden. Het streefdoel: minder dan vier minuten wachten per bestelling.
Zo’n 100 miljoen verdiend
Uit strategische overwegingen heeft Starbucks ook besloten om in 2025 geen verdere prijsverhogingen door te voeren, ondanks de fors gestegen koffieprijzen. Minder populair is daarentegen de beslissing om alleen nog betalende klanten gebruik te laten maken van de zitplaatsen en toiletten in de koffiebars. “Hoewel we pas één kwartaal bezig zijn met onze ommekeer, ondernemen we snel actie binnen de ‘Back to Starbucks’-inspanningen en zien we een positieve respons”, meent de topman echter.
Zelf loopt de CEO vooral in het oog omwille van zijn royale verloning. Niccol ontving in zijn eerste vier maanden bij het bedrijf 96 miljoen dollar (meer dan 90 miljoen euro) én een bonus van vijf miljoen dollar na slechts een maand in dienst. Eerder kreeg hij kritiek omdat hij in Zuid-Californië blijft wonen en telkens met een bedrijfsjet naar het hoofdkantoor in Seattle reist.