Veelbelovende economische context
De Amerikaanse retailers mogen zich opmaken voor een topeindejaar, dat traditiegetrouw op gang wordt geschoten met Black Friday, komende vrijdag. “Het economisch herstel, de dalende werkloosheid en het groeiende consumentenvertrouwen voorspellen stevige omzetten dit jaar“, zo blijkt uit een analyse van Zacks Investment Research.
Zo stond het consumentenvertrouwen in de Thomson Reuters/University of Michigan-meting van oktober op 93,1 punten. Niet alleen een pak beter dan een maand eerder (90 punten) maar zelfs hoger dan de algemene consensus (die uitging van 91,2 punten).
Volgens marktonderzoeksbureau eMarketer zou de eindejaarsverkoop – Amerikanen hebben het over ‘holiday sales’ – in de maanden november en december afklokken op 885,7 miljard dollar (ca. 832,73 miljard euro), dat is liefst 5,7% meer dan in dezelfde periode een jaar terug en alweer beter dan de eerdere voorspelling die het hield op +3,2%.
De National Retail Federation, Amerika’s grootse handelsfederatie, is wat voorzichtiger: zij houdt het op een groei van 3,7% tot een omzet van 630,5 miljard dollar (exclusief auto’s, brandstof en restaurantbezoek). Omgerekend is dat 592,79 miljard euro. Daarmee zou de groei weliswaar iets lager uitvallen dan vorig jaar – toen ging de omzet er met 4,1% op vooruit – maar toch nog altijd ruim dubbel zo hoog uitvallen als het gemiddelde over de voorbije tien jaar; dat staat op +2,5%.
De NRF voorspelt wel een sterke groei voor online dit eindejaar: de internetverkoop zou in november en december zo’n 6 tot 8% groeien, tot circa 105 miljard dollar of zo’n 98,72 miljard euro.