De kerstverkopen in het Verenigd Koninkrijk en Ierland stelden teleur bij budgetmodeketen Primark. De retailer wijst op terughoudende consumenten en tegenvallende weersomstandigheden.
Verdere expansie
Primark zag de vergelijkbare omzet in de twee landen, die samen goed zijn voor 45% van de verkopen, tijdens de laatste maanden van 2024 dalen met 6%. Volgens de retailer zijn de teleurstellende cijfers te wijten aan voorzichtige consumenten en het milde herfstweer. De totale omzet van de modeketen steeg wel met 2%, dankzij winkelopeningen in landen als Frankrijk, Italië, Portugal en Spanje, en in Centraal- en Oost-Europa. In de Verenigde Staten steeg de omzet zelfs met 17%.
De retailer stelt nu de verwachtingen bij: de omzet zal dit jaar met “lage enkele cijfers” groeien, dankzij verdere expansie in Europa en de VS. De operationele winstmarge zou wel op peil blijven.
Waarnemers wijzen erop dat wel meer discounters een zwakke kerstperiode achter de rug hebben in het VK, terwijl wat hoger gepositioneerde ketens – waaronder Marks & Spencer – sterke cijfers rapporteerden. Eigenaar AB Foods behoudt het vertrouwen: “Ondanks de marktomstandigheden in het Verenigd Koninkrijk en Ierland blijven we vertrouwen houden in de propositie van Primark en blijven we ons richten op initiatieven op het gebied van product, digitalisering en merk om onderliggende groei te stimuleren.”