2024 was een retailjaar met twee gezichten: dalende volumes en stijgende kosten veroorzaakten faillissementen, maar grote steden en winkelcentra kregen wel meer shoppers over de vloer. Er waren ook enkele opmerkelijke nieuwkomers.
Positieve trend
Retailvastgoedadviseur Cushman & Wakefield blikt terug op een lastig jaar: het afnemende consumentenvertrouwen vertaalde zich in dalende volumes voor onder andere mode en online retail, terwijl de kosten voor huur, lonen en energie bleven stijgen. Dat leidde tot het faillissement van verschillende prominente retailers, waaronder Bristol, Esprit, Fun en Game Mania. Andere spelers konden doorstarten (Paprika) of hun activiteiten verderzetten met nieuwe eigenaars (INNO).
De bezoekersaantallen toonden ondanks deze moeilijkheden een positieve trend, met name in grote stadscentra als Antwerpen en Gent. Ook populaire winkelcentra als Wijnegem Shop Eat Enjoy (+3,2%) en City2 (+6,2%) gingen erop vooruit. Kleinere stadscentra en secundaire locaties hadden te kampen met grotere uitdagingen, waardoor de bezoekersaantallen laag bleven.
Stabiele huurprijzen
Het aantal winkelverhuurtransacties lag hoger dan in 2023: 897 transacties waren samen goed voor 458.000 m² winkeloppervlakte. Het ging niet louter om autonome groei: het cijfer wordt vertekend door de overnames van Fun en Bristol winkels door ToyChamp, Jysk en Chaussea, en door grote huurvernieuwingen, zoals die van Uniqlo op de Antwerpse Meir.
In het baanwinkelsegment toonden onder andere Albert Heijn, Jumbo en TEDi zich actief. In de stadscentra bleef de opname stabiel, de winkelcentra zagen een daling met 36%. Volgens Cushman & Wakefield was dat een gevolg van stijgende operationele kosten en voorzichtiger expansiestrategieën. De tophuurprijzen bleven op de meeste locaties stabiel.
Opmerkelijke nieuwkomers in de Belgische winkelstraten waren onder andere Lululemon, New Balance en Zimmermann. De belangrijkste verkooptransacties in winkelvastgoed waren de verkoop van Brixton Retail Park in Zaventem door Nextensa aan privébeleggers voor 41 miljoen euro, en de verkoop van Shopping Stadsfeestzaal in Antwerpen door Multi aan Ablon Retail voor 45 miljoen euro.