Externe concurrentie
Eind 2013 waren er in België 3.606 krantenwinkels te vinden, een jaar later waren er dat nog maar 3.424. Dat is niet enkel een daling van vijf procent, het is ook 17 procent minder dan in 2009, toen er nog 4.132 krantenwinkels te vinden in België.
De krantenwinkels hebben het naar eigen zeggen vooral moeilijk met het contract tussen de overheid en bpost over de postbedeling van kranten en magazines. Daardoor zijn niet alleen de krantenrondes flink afgenomen, maar ook de losse verkoop in de winkels. Volgens de ondernemers gaat het daarbij om oneerlijke concurrentie. Het contract met bpost loopt nog tot en met 2021, en levert het postbedrijf een jaarlijkse vergoeding van 170 miljoen euro op.
Ook de evolutie van de Nationale Loterij, om steeds meer op onlineverkoop te mikken, is slecht nieuws voor de krantenverkopers. Een derde van hun omzet komt immers uit de verkoop van loterijproducten.
Vernieuwen
“De klassieke krantenwinkel raakt door al die evoluties stilaan in de verdrukking en zal sowieso moeten vernieuwen om te overleven“, stelt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws vast.
“Omdat de aankoop van producten via webwinkels in de lift zit, is het bijvoorbeeld raadzaam om als afhaalpunt te fungeren. Daarnaast kan ook het productgamma uitgebreid worden met speelgoed, boeken, wenskaarten of papierwaren. Zo’n breder aanbod zal sowieso meer klanten aantrekken.”