Door een conflict tussen Albert Heijn en fabrikanten JDE Peet’s, Kraft Heinz en Mondelez zijn er lege schappen bij de Nederlandse marktleider. Merken als De Ruijter en Douwe Egberts zijn er nauwelijks meer verkrijgbaar.
Zoveelste in de rij
Eerder had Douwe Egberts-producent JDE Peet’s het al aan de stok met Colruyt in België, runner-up Jumbo in Nederland en Aldi en Edeka in Duitsland. Zoals te verwachten gaat de koffiereus nu dus ook in de clinch met Albert Heijn: in heel wat supermarkten zijn de schappen inmiddels leeg, merkt Distrifood in een steekproef. Ook online ontbreken veel producten.
Hetzelfde geldt voor de hagelslag van De Ruijter, een onderdeel van Kraft Heinz, en ook Mondelez-producten blijven hier en daar weg uit de supermarktrekken. De jaarlijkse onderhandelingen met de merkfabrikanten verlopen op het scherpst van de snede, zoals Jumbo-topman Ton van Veen vorige week aangaf tegenover de RetailDetail-redactie.
Beide partijen hebben het ervoor over, zo blijkt. De merkproducenten zien de groei dalen en willen daarom de marges verhogen, terwijl de hevige onderlinge concurrentiestrijd de supermarkten net tot kostenbesparingen en prijsverlagingen noodzaakt. Die lege schappen hebben Jumbo vorig jaar trouwens toch maar “minder dan 0,1% marktaandeel” gekost, berekende Van Veen nog.