(Publireportage) Frederik De Vetter, voormalig regionaal directeur en gezicht van MediaMarkt in België, zet mee de schouders onder een nieuw project: met EasyRack wil hij de markt van de winkelinrichting opschudden. “Het potentieel is gigantisch”.
Ondernemersbloed
Na bijna twintig jaar bij MediaMarktmaakt Frederik De Vetter een opvallende carrièreswitch: sinds enkele weken is hij CCO bij EasyRack, leverancier van totaaloplossingen voor winkelinrichting, gevestigd in Evergem.
“Ik heb een fantastische tijd gehad bij MediaMarkt, maar het begon te kriebelen. Ik kom nu eenmaal uit een ondernemersfamilie”, zegt hij. “Een ontmoeting met oprichter en CEO Niek Haesaerts van EasyRack bracht de bal aan het rollen. Ik ben nu vennoot en word hier verantwoordelijk voor inkoop, verkoop, marketing, digital en HR. Dit is een heel mooi bedrijf met een gigantisch potentieel, niet alleen in de retailwereld maar ook op de bredere KMO-markt.”
Winkelbeleving
Het bedrijf startte als leverancier van winkeluitrusting maar is ondertussen geëvolueerd naar een breed scala oplossingen voor retailers. Winkelinrichting blijft een belangrijk speerpunt: EasyRack levert winkelrekken van Datec, magazijnrekken, toebehoren, kassameubels, toonbanken, klantgeleiding en led panelen. Winkelkarren en mandjes zijn toegevoegd aan het aanbod, net als elektronische prijsetiketten van het merk Solum.
Uniek is de printservice: het bedrijf heeft twee printers die rechtstreeks op metaal drukken, bijvoorbeeld op wandpanelen: een mooie duurzame bedrukking draagt kostefficiënt bij tot de winkelbeleving. Ook voor overkappingen ziet De Vetter mogelijkheden: niet enkel voor winkelkarretjes, maar ook fietsenstallingen – al dan niet voorzien van zonnepanelen – en rokerspatio’s, een segment dat groeit als gevolg van nieuwe wetgeving.
Nieuwe markten
EasyRack heeft een sterke expertise in tuincentra en doe-het-zelfzaken maar spreekt een steeds bredere groep van retailers aan, waaronder Extra Shop, Colruyt, Spar Colruyt Group en Delhaize. Ook merken als Husqvarna en PGB zijn klant, voor shop-in-shop oplossingen.
Zit er nog groei in de markt voor winkelinrichting? “Klantbeleving blijft cruciaal in het digitale tijdperk,” weet De Vetter. “Er komen nog altijd nieuwe spelers op de markt en bestaande ketens groeien of vernieuwen hun winkels. We zien ook mogelijkheden bij aankoopgroeperingen en in nieuwe markten, zoals bioscopen, ziekenhuizen – waar elektronische etiketten worden ingezet om patiënten naar de juiste arts te leiden – of Brussels Airport, waar we zowat alle foodshops hebben ingericht.”
Bovendien heeft EasyRack enkele exclusieve oplossingen, zoals draaibare winkelrekken die je makkelijk langs achteren kan aanvullen en waarmee je de kost van voedselverlies door vervallen proeucten enorm kan beperken. Een duurzaam initiatief is ook ‘refurbished shelving’: EasyRack maakt tweedehandsloten weer marktklaar. “Hiermee proberen we ook ons steentje bij te dragen aan het milieu.”
Hoge ambities
Kortom: hier staat een razend ambitieuze speler die zich na bijna veertien jaar van groeien onder de radar nadrukkelijker wil profileren als de partner bij uitstek voor winkelinrichting en opbergen, met totaaloplossingen voor retailers en KMO’s. EasyRack komt boven water.
“We gaan hier een stevige nieuwe wind laten waaien”, bevestigt De Vetter. “We hebben een grondige rebranding doorgevoerd, de nieuwe website staat nu live, we verhogen fors de marketinginspanningen. Het potentieel is groot, en niet alleen in België: op termijn kijken we ook naar de buurlanden.”
Meer info: https://www.easyrack.be/