In alle 31 landen waar Lidl actief is, gaat de keten sterker inzetten op plantaardige eiwitten, volkorenproducten en groenten en fruit. Zo wil de discounter het klanten makkelijker maken om duurzame keuzes te maken in hun voedingsaankopen.
“Eiwitkloof”
Lidl wil tegen 2050 zijn assortiment afstemmen op het zogenaamde “planetary health diet”. Een eerste stap is 20% meer plantaardige voedingsmiddelen verkopen tegen 2030. Het voedselsysteem moet veranderen om uitdagingen zoals de klimaatverandering, het verlies van biodiversiteit en voedselgerelateerde ziektes aan te pakken, zegt de retailer. Lidl gaat de methodologie van WWF toepassen om zijn klanten een groter aanbod aan gezonde en duurzame alternatieven aan te bieden, maar “klanten zijn nog steeds vrij om te kiezen.”
Concreet neemt de supermarktketen maatregelen in drie categorieën: eiwitten, volkorenproducten en groenten en fruit. Zo wil Lidl het aandeel plantaardige eiwitbronnen vergroten, zoals peulvruchten, noten en zaden, en veganistische alternatieven voor vlees-, ei- en visproducten. Elk jaar zal de discounter rapporteren over de “eiwitkloof”: het verschil in omzetaandeel tussen plantaardige en dierlijke eiwitten in haar assortiment.
Ook wil Lidl het aandeel van volkoren granen in haar productassortiment verhogen tot 15%. Tegen 2030 moet elke relevante productgroep van de huismerken minstens één volkorenalternatief bevatten. Tot slot blijft de retailer zich inzetten om klanten elke dag een groot aanbod verse groenten en fruit aan te bieden. “We hopen dat dit andere retailers zal inspireren om het voorbeeld van Lidl te volgen en plantaardige producten steeds meer voorrang te geven op dierlijke”, reageert Mariella Meyer van WWF Zwitserland.