Mobile Vikings levert Medialaan 240.000 klanten op
Mobile Vikings ontstond in 2009 in Hasselt. Het profileerde zich al snel als een aanbieder van goedkoop dataverkeer, waarmee het intussen al 240.000 klanten kon lokken. In een recent interview in het RetailDetail magazine van november liet Hans Similon, marketinghoofd en ‘chief Viking’ van Mobile Vikings, nog ontvallen dat het “5% van de wereldmarkt” in handen wil krijgen. Klik hier om het volledige interview te lezen.
Dat gebeurde deels via een uitgekiende samenwerking met partnerbedrijven: consumenten die bij die bedrijven kopen, verdienen zogenaamde Vikingpunten die ze kunnen omzetten in een korting bij het herladen van hun telecomkaart. Voorts wordt 80 procent van de nieuwe Mobile Vikings aangebracht door andere leden, via een member-gets-memberprogramma.
Het bedrijf was tot nu toe voor de helft in handen van Base, de andere helft behoorde toe aan het management van het Limburgse bedrijf en enkele privé-investeerders. Medialaan neemt nu echter alle aandelen van Mobile Vikings over. Het zal die samen met JIM Mobile, de eigen mobiele telecomactiviteiten, onderbrengen bij Medialaan Mobile. De nieuwe divisie zal worden geleid door Herbert Vanhove, die nu nog directeur Innovatie en Exploitatie van Medialaan is.
JIM Mobile en Mobile Vikings zullen binnen Medialaan Mobile niettemin verder blijven bestaan als onafhankelijke merken, ieder met eigen producten en klantenfocus. Voor Mobile Vikings zullen dan wel nieuwe verantwoordelijken aangeduid moeten worden. Topman Frank Bekkers en financieel directeur Koen Desmedt verlaten immers het bedrijf.
Rechtstreekse relatie met de consument
Volgens topman Peter Bossaert van Medialaan past de uitbreiding van de mobiele activiteiten perfect in het toekomstverhaal van zijn mediagroep, omdat het uitbouwen van een rechtstreekse relatie met de eindgebruiker steeds belangrijker wordt. “Misschien leek JIM Mobile tot op heden het buitenbeentje van Medialaan. Toch is het al vele jaren een sterkhouder”, zei hij. JIM Mobile telt inmiddels al meer dan 200.000 gebruikers.
Dat Medialaan Mobile Vikings kon binnenhalen, dankt het ook aan Telenet. De Mechelse telecomgroep staat immers op het punt om Base over te nemen van het Nederlandse KPN, wat voor een (te) sterke positie op de Belgische markt kan zorgen. Door het afstoten van het belang in Mobile Vikings daalt die impact. Hans Similon van Mobile Vikings toonde zich in RetailDetail Magazine nochtans nog “voorzichtig positief” over de overname van Base door Telenet.
Medialaan zal niettemin blijven samenwerken met Base. Zowel Mobile Vikings als JIM Mobile gebruikten trouwens al het netwerk van het telecombedrijf. Voorts zorgde Base ook voor de klantencontacten van JIM Mobile, al zullen die worden overgedragen naar Medialaan.
Bekkers gaat voort met Mobile Vikings Polen
De buitenlandse activiteiten van Mobile Vikings blijven buiten de deal. De Nederlandse stoppen overigens al op 1 december. De Poolse activiteiten zullen op onafhankelijke basis worden voortgezet door Frank Bekkers. Hij houdt ook het partnerprogramma Citylife in handen, maar blijft hiermee wel samenwerken met Medialaan.
De voorgenomen overname moet wel nog worden goedgekeurd door de Belgische en Europese mededingingsautoriteiten.