In België komt Jumbo op kruissnelheid: dit jaar wil de retailer hier een zevental bijkomende supermarkten openen, er nog eens evenveel verzelfstandigen, en de omzet én winst met 20 à 25% doen groeien.
Zeven vergunningen
Sneller dan aanvankelijk gepland is Jumbo in België rendabel geworden. Verbeteringen op operationeel vlak hebben de doorslag gegeven, zegt directeur Peter Isaac aan RetailDetail. “Je start met nieuwe winkels waarvoor je 50 à 60 mensen moet trainen, out of the blue. Je moet de bevoorradingsketen afstemmen met Nederland. Onze formule is geënt op service en klantvriendelijkheid, maar als je basis niet lekker draait, of mensen zijn onvoldoende opgeleid of ervaren, dan kan je dat wow-effect in de winkel niet waarmaken. Dat is een kwestie van tijd. Maar eens het begint te draaien, gaat het wel steeds beter vooruit.”
Op expansievlak was 2024 nochtans ontgoochelend, met slechts vier winkelopeningen, waarvan één grote Foodmarkt. “Dat was minder dan gepland: het vergunningstraject is lastig in België. Voor dit jaar ziet het er een stuk beter uit, we hebben zeven vergunningen die heel concreet zijn. Nu hangt het van de bouwwerken af. Ook voor 2026 zijn er al projecten. We gaan meer winkels openen dan de voorbije twee jaar. De eerstkomende opening is in Boom, volgende week. Die winkel stond eigenlijk al voor 2024 op de planning, maar het project heeft vertraging opgelopen door bouwperikelen. Daarop volgt Tienen, in mei. Het zwaartepunt zal in de tweede jaarhelft liggen.”
Lokale invulling
Jumbo draagt steeds meer eigen filialen over aan zelfstandige ondernemers, en ook dat is een belangrijke succesfactor. “Binnenkort worden Rumst en Oudenaarde overgedragen, dat hadden we al gecommuniceerd. Ik schat dat we dit jaar een zes à zeven winkels kunnen verzelfstandigen, maar daarover kunnen we pas communiceren als alle contracten getekend zijn.”
Werken met ondernemers heeft een gunstige impact op de kosten. “Onze organisatie is daardoor iets slanker geworden in België. Maar het gaat niet enkel over paritaire comités of verdienmodellen. Het is sterk gerelateerd aan onze formule: Jumbo wil echt een lokale supermarkt zijn, en lokale inbreng is veel moeilijker in onze eigen winkels. Een ondernemer die het overneemt, staat dichter bij de klant, ontwikkelt lokale initiatieven.”
Ondernemers krijgen die vrijheid bij Jumbo, zegt de directeur. “Enerzijds willen we een strakke formule: de kern zetten we overal consequent neer. Daarbovenop komt dan lokale invulling: commerciële initiatieven, lokaal assortiment… Het is een en-en-verhaal. Zo creëer je meer slagkracht. Wat in Zedelgem relevant is, is dat niet noodzakelijk in Rijkevorsel. We hebben een goede wisselwerking met onze ondernemers.”
Nog geen e-commerce
Redden alle winkels het nu? “Het is niet zo dat we winkels moeten sluiten, we geloven in het potentieel van alle winkels. Wel zijn er winkels die het door omstandigheden iets lastiger hebben, doorgaans eigen filialen. Als je die dan in handen geeft van ondernemers, zie je dat ze gaan vliegen. We hebben nu een beter zicht op welke mechanismen daar spelen. Stel dat een ondernemer een beenhouwerij opent in een winkel, dan maakt dat echt een verschil.”
Hoe is de Foodmarkt in Gent gestart? “Goed, ondanks de moeilijke verkeerssituatie. De Afrikalaan is momenteel afgesloten. Toch draaien we omzetten boven wat we gepland hadden. Als die werken aflopen, na maart of april, dan gaan we daar een heel mooie groei realiseren, daar ben ik van overtuigd.”
E-commerce gaat richting break-even in Nederland. Wanneer begint Jumbo ook in Vlaanderen met online? “Daar zijn nog geen plannen voor”, zegt Isaac. “We hebben nog genoeg uitdaging met het uitbouwen en rendabel te maken van onze bricks in België. We willen eerst stappen voor we gaan lopen. Het online businessmodel is ook in Nederland niet evident. We gaan de Belgische expansie hiermee niet compromitteren, het voegt weer complexiteit en financieel risico toe.”
Kritische massa
In het assortiment zet Jumbo stappen: er verschijnen meer Belgische producten in productgroepen die belangrijk zijn voor Vlaamse consumenten, zoals koekjes en wafels. “Voor vers gebak hebben we nu Crelem als leverancier. Dat wordt wat makkelijker, nu we groter worden: je kan de logistieke ketens efficiënter inrichten. Er moet nog veel gebeuren, maar we hebben het gevoel dat we van een soort start-up naar een scale-up evolueren. De kritische massa is er nu, en die biedt op alle fronten meer mogelijkheden. Ook projectontwikkelaars en ondernemers komen nu makkelijker met ons praten.”
Ook het nieuwe huismerk Jumbo’s valt goed in België. “We zijn pas gestart, maar het biedt mogelijkheden, omdat het een kwalitatief huismerk is. Belgische consumenten zijn kritisch, en dit assortiment beantwoordt aan de verwachtingen. Ook enkele Belgische leveranciers zijn geïnteresseerd om er iets mee te doen. Het biedt perspectief. Er zijn ook Belgische leveranciers die nu in de Nederlandse winkels verschijnen, bijvoorbeeld in de vernieuwde Foodmarkt in Breda.”
20 à 25% groei
De omzet in België bedroeg 397 miljoen euro, en voor het eerst schreef Jumbo hier zwarte cijfers. “De verwachting is dat we een klein plusje halen”, zegt financieel directeur Peter van Erp. “Ik denk dat dat na vijf jaar wel een prestatie is. We zijn er nu echt doorheen, de basis staat op orde en de bestaande winkels genereren genoeg winst om de aanloopverliezen van nieuwe winkels te dragen. Ik denk dat we nu permanent in de zwarte cijfers zitten en daar zijn we heel blij mee.”
Jumbo rekent overigens alle kosten netjes door, benadrukt hij: “Er zijn uiteraard wat ondersteunende diensten in Nederland, maar dat is relatief beperkt. België heeft een eigen hoofdkantoor in Brasschaat, draagt zijn eigen P&L en betaalt ook gewoon voor alle logistieke kosten.”
In 2025 wil Jumbo België weer een volgende stap zetten qua omzet, aldus van Erp. “Waar we op bijna 400 miljoen zaten vorig jaar, willen we toch wel met 20 à 25% groeien, en liefst nog een beetje meer. De rentabiliteit moet in lijn zijn met de omzetgroei. De plannen zijn robuust genoeg, we durven hier onze nek voor uit te steken. Dus zeker zwarte cijfers in 2025, en beter dan in 2024.”