Netto 223 horecazaken minder
Van januari tot en met juni van dit jaar werd in België een krimp genoteerd van 223 horecazaken. Vorig jaar boekte de sector in dezelfde periode nog een groei van bijna 600 economische entiteiten. Een historische trendbreuk, zo klonk het eerder vandaag op het Nationaal Foodservice Congres in Gent, waar bedrijfsinformatiespecialist Graydon de resultaten van zijn Brancheonderzoek 2015 voorstelde.
Eric Van den Broele van Graydon ziet twee belangrijke oorzaken: “Ongetwijfeld is de invoering van de witte kassa een van de belangrijke verklaringen voor het hoge aantal stopzettingen in de horeca. Daarnaast wordt de sector geconfronteerd met een aantal maatschappelijke trends, die ook impact hebben op andere sectoren. Zo zien we dat consumenten in toenemende mate maaltijden bestellen via het internet.”
12,6 miljard euro omzet dit jaar
Zo bekeken kan de invoering van de witte kassa dus een opportuniteit zijn voor de overblijvers. “Doordat de markt iets kleiner wordt, kan het rendement per ondernemer weer gaan toenemen”, voorspelt Gert Laurijssen van Foodservice Alliance, het kennisnetwerk voor de Belgische foodservicebranche.
Een trend die nog wordt aangezwengeld door de consument, aldus nog Laurijssen: “Uit onze Foodservice-barometer blijkt immers dat de totale besteding door Belgische consumenten in horeca dit jaar zal uitkomen op 12,6 miljard euro. Dit is een toename met 1,1% ten opzichte van 2014.”
Dat is volgens Foodservice Alliance overigens niet het enige positieve signaal. Uit de barometer blijkt ook dat restaurants en brasserieën, die erin slagen om te innoveren, het vandaag best wel goed doen. “Het aantal bezoeken neemt er in 2015 met 3.3% toe. Ook de quickservicerestaurants doen het over het algemeen terug goed. Frituren, broodjeszaken en buitenlandse fastfoodzaken laten een toename van bezoeken optekenen van 1.6%.”