Hoewel omzet en marktaandeel in 2024 opnieuw onder druk stonden, zegt Jumbo klaar te zijn voor een nieuwe groeifase. Een belangrijk lichtpunt is de “doorbraak” in België, waar de retailer operationeel winstgevend werd.
Minder winkels
Koninklijke Jumbo Food Groep zag vorig jaar de omzet met 2,7% dalen naar 10,72 miljard euro, een daling die volgens de retailer toe te schrijven is aan de verzelfstandiging van restaurantketen La Place (goed voor 50 miljoen euro) en aan de tabaksban, die de keten 400 miljoen euro kostte. De supermarktomzet daalde met 2,3% naar 10,64 miljard euro, maar na correctie van die tabaksstop zou de omzet met bijna 3% stijgen.
Omdat tabak bij Jumbo een relatief hoog omzetaandeel had, daalde ook het marktaandeel opnieuw, naar 20,5%. In 2022 had de supermarktketen op zijn thuismarkt nog 22% marktaandeel, een jaar later 21%. Het aantal winkels daalde in Nederland van 692 naar 689. De onlineomzet bleef stabiel op 724 miljoen euro, het omzetaandeel van online steeg licht naar meer dan 7%. Het aantal zakelijke onlineklanten neemt toe, vooral in de zorg.
Wel is de winstgevendheid verbeterd: de EBIT (bedrijfsresultaat) stijgt naar verwachting door van 98 naar 113 miljoen euro, het nettoresultaat van 22 naar 30 miljoen euro, zegt financieel directeur Peter van Erp. Zonder herstructureringskosten was dat respectievelijk 150 miljoen euro en 58 miljoen euro geweest.
Harde onderhandelingen
Volgens CEO Ton van Veen ligt er ondanks de cijfers een goed fundament voor verdere groei. “Dat onze klanttevredenheid in het afgelopen jaar zowel in de winkels als online verder is toegenomen en zowel het aantal primaire klanten als de gemiddelde besteding per transactie verder is gestegen, geeft ons vertrouwen dat we de juiste stappen zetten.”
Een verbeterde prijspositionering is één van die stappen: in 2024 heeft Jumbo voor 150 miljoen aan prijsverlagingen doorgevoerd, mede dankzij scherper inkopen via de internationale inkoopcombinaties Everest en Epic Partners. Dat door de harde onderhandelingen met merkfabrikanten sommige producten tijdelijk niet beschikbaar waren, neemt de keten erbij.
Het bedrijf voerde ook rigoureuze besparingsmaatregelen door: derving door diefstal daalde met 30 miljoen euro, inkoopsamenwerking bracht 50 miljoen op, het stoppen met sportsponsoring 20 miljoen en de reorganisatie op het hoofdkantoor levert vanaf dit jaar 50 miljoen aan jaarlijkse besparingen op.
Break-even in België
In België groeide de omzet in de 37 winkels met 22% naar 397 miljoen euro. De autonome groei in de bestaande winkels is met zowat 7% aanzienlijk hoger dan de gemiddelde marktgroei in België, die zo’n 1% bedroeg. De retailer schrijft die dynamiek deels toe aan het toenemend aantal zelfstandige ondernemers. Eerder dan verwacht hebben de Belgische supermarktactiviteiten dan ook break-even gedraaid.
En de verwachtingen voor 2025? Ondanks de onzekere economische en politieke omstandigheden klinkt van Veen vol vertrouwen: “Met ons aangescherpte meerjarenplan voor 2025-2027 gaan we klanten terugwinnen en behouden, nieuwe klanten aan ons binden en daarmee ons marktaandeel weer vergroten. De investeringen die daarvoor nodig zijn realiseren we door te blijven focussen op kostenverlagingen.”