Expansie in eigen beheer
Maison Dandoy, de Brusselse familiale koekjesbakker die in 1829 werd opgericht, wil met zijn nieuwste concept – een ‘uitgepuurde’ koekjeswinkel-annex-koffiebar (waarvan de eerste half september opende aan het Brussels Stefaniaplein, op een boogscheut van de Louizalaan) – de Brusselse grens oversteken richting de grote steden in zowel Vlaanderen als Wallonië. Dat heeft Alexandre Helson, zoon van grote baas Bernard Helson en telg van de zevende generatie, gezegd aan zakenblad Trends.
Het is een droom die Helson Junior al langer koestert: hij rondde zijn studies aan Solvay af met een scriptie over de expansiestrategie van het familiebedrijf en onderzocht daarin franchising als optie. Al wordt het zeker géén franchising, zegt hij nu: “We geven er de voorkeur aan veel minder winkels te openen, maar dan wel in eigen beheer”, om het concept van nabij te bewaken. Een concreet cijfer wil hij er echter (nog) niet op plakken.
Aan buitenlandse boetieks denkt het familiebedrijf in elk geval niet. In 2012 opende Maison Dandoy er wel eentje in een winkelcentrum in Tokio, samen met een lokale partner. Maar daar blijft het bij, aldus Alexandre Helson. “In Parijs, Londen en New York zijn we wel aanwezig via corners in department stores”. En die strategie wil Maison Dandoy ook voortzetten, maar “expansie in eigen land is prioritair”.
Maison Dandoy, dat sinds 7 november in de Antwerpse Stadsfeestzaal een pop-upwinkel heeft, boekte in 2014 een omzet van 5,6 miljoen euro, een groei met 20% tegenover het jaar voordien. Voor de groep werken intussen een 60-tal mensen.