De Franse groep achter cosmeticamerk Yves Rocher wil z’n afdelingen kindermode en onderhoudsproducten verkopen, om zich te concentreren op z’n kernactiviteiten.
Nieuwe dynamiek
De groep Rocher kondigde woensdag aan dat ze “een proces opstart om haar divisies kindermode en onderhoud van het huis, met inbegrip van de merken Petit Bateau en Stanhome, van de hand te doen” om zich opnieuw te concentreren op haar kernactiviteit cosmetica.
“We beschikken nu over de financiële middelen om een nieuwe dynamiek te creëren. We richten onze investeringen op de ontwikkeling van het potentieel van onze merken op het gebied van huidverzorging, schoonheid en welzijn”, zegt algemeen directeur Jean-David Schwartz in het persbericht. Rocher kocht het Amerikaanse onderhoudsmerk Stanhome in 1997 en kindermodemerk Petit Bateau in 1998, om z’n activiteiten te diversifiëren. Nu volgt dus de omgekeerde beweging.
Stijgende omzet
Het gaat nochtans goed met Petit Bateau, dat vorig jaar goed was voor een omzet van 264 miljoen euro, of 12% van de groepsomzet, weet LSA. Het merk wordt verkocht in 370 eigen winkels (waarvan 7 in België) en via 760 andere winkels. Frankrijk is goed voor 55% van de omzet, tegen 25% in de rest van Europa en 10% in Japan. Met name in Frankrijk en Italië groeide de omzet vorig jaar met dubbele cijfers.
Stanhome, enkel actief in Mexico, Italië en Frankrijk via een netwerk van thuisverkopers, was goed voor 198 miljoen euro of 9% van de omzet.