1,14 miljard euro
De omzet van het Franse luxehuis Hermès klokte af op 1,14 miljard euro, liefst 15,4% hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Organisch kwam de omzetgroei uit op 7,9%. De sterkste groeiers zijn de divisie ‘juwelen en woonaccessoires’ (+12,7%), de modetak (+11,9%) en de parfumafdeling (+10,7%). De lederwarentak, met een omzet van 533 miljoen euro nog altijd veruit de belangrijkste moneymaker, ging er 8,6% op vooruit. De horlogerie daarentegen kreeg een tik van -5,2%.
Regionaal gezien was Japan, met een organische groei van +16,6%, dé locomotief het voorbije kwartaal. Al zette Hermès in Europa ook een sterke groei neer (+14,8%). Dat laatste is vooral te danken aan de Chinese toeristen, die massaal naar Europa afzakken om te profiteren van de gunstige wisselkoerseffecten en meteen ook de hogere invoertaksen in eigen land te omzeilen.
In de regio Azië-Stille Oceaan (exclusief Japan) kampt Hermès wel met een groeivertraging: de organische groei viel in die zone terug van 7% in het eerste halfjaar tot een magere 1,5% in het derde kwartaal.
Over de voorbije negen maanden bedraagt de organische omzetgroei nu 9%. Hermès handhaaft zijn prognose dat de omzet over heel 2015 met 8% zal groeien, exclusief wisselkoerseffecten.