Unilever neemt afscheid van de merken Unox en Zwan. De Nederlandse merken, bekend van hun worsten en soepen, worden overgenomen door de Zwanenberg Food Group.
Een “moeilijke beslissing”
De verkoop is onderdeel van een bredere strategische herstructurering. Unilever richt zich steeds meer op minder, maar grotere merken, en wil zich ontwikkelen in segmenten zoals kleine maaltijden en sauzen. Unox-noedels en Cup-a-Soup blijven daarom wel onder Unilever vallen. Volgens CEO Heike Schipper was het afscheid van Unox een “moeilijke beslissing”, aldus de NOS, mede door de sterke culturele verbondenheid van het merk met typisch Nederlandse tradities.
Bij Zwanenberg Food Group komen de brands weliswaar in bekende handen: in 2017 verkocht Unilever al de fabriek in Oss waar de rookworsten en erwtensoepen van Unox werden geproduceerd aan Zwanenberg. De vlees- en soepproducten van Unox en Zwan vereisen volgens de FMCG-reus een gespecialiseerde toeleveringsketen, wat snelle aanpassingen in productiecapaciteit lastig maakt en daardoor niet zou passen bij de toekomststrategie van Unilever. De transactie wordt naar verwachting in de loop van volgend jaar afgerond.
De verkoop van Unox en Zwan volgt daags na de aankondiging dat Unilever ook Conimex, een merk gespecialiseerd in Aziatische gerechten, heeft verkocht aan een Fins voedselbedrijf. Daarnaast onderzoekt het bedrijf al langer een verkoop van zijn ijsmerken, waaronder Magnum, Ola en Ben & Jerry’s. Tot nu toe heeft Unilever echter geen koper gevonden voor deze divisie.