Akiba, een winkelketen die zich specialiseerde in de Japanse popcultuur, is failliet. De keten maakte de afgelopen jaren een sterke expansie door, maar kan niet meer opboksen tegen de concurrentie. Vooral Temu en AliExpress krijgen de schuld.
De markt verstoord
Het doek is gevallen over de zes winkels van Akiba: de keten met twee vestigingen in Antwerpen en telkens één in Aalst, Leuven, Mechelen en Sint-Niklaas ging tijdens de coronapandemie nochtans nog viraal op TikTok. Vooral onder jongeren van generaties Z en zelfs Alpha was het aanbod (Aziatisch) snoepgoed, merchandising uit de Japanse popcultuur en manga populair.
Sinds de opening van de zesde winkel in de Jezusstraat in Antwerpen (in maart 2023) ging de omzet echter bergaf, zegt oprichter Karsten Fouquaet aan de Gazet van Antwerpen. Samen met de populariteit groeide immers ook de concurrentie, zowel fysiek van supermarkten en kortlevende nieuwe snoepgroothandels die Fouquaet “cowboys” noemt, als van Chinese onlineplatformen.
Op Temu of AliExpress worden namaakproducten aan de helft van de prijs verkocht, verzucht de ondernemer. Hij vreest zelfs dat de Chinese fabrikanten en platformen de westerse markt moedwillig verstoren. “Als je volgens de regels wil spelen valt daar niet meer mee te concurreren.” Letterlijk, want de gestegen loon- en energiekosten hebben Akiba uiteindelijk de das omgedaan. De curatoren organiseren nu de uitverkoop van de stock in de winkel in de Jezusstraat.