Bier drinken is géén mannenzaak
Bier een mannenzaak? Heus niet, zo blijkt uit een onderzoek bij een representatieve steekproef van 1033 meerderjarigen in België (van wie 486 vrouwen), uitgevoerd door het onafhankelijke onderzoeksbureau IPSOS in opdracht van AB InBev.
Vandaag drinken 3 op 4 Belgische vrouwen (72%) bier, van wie ruim 1 op 3 (39%) minstens één keer per week. Ruim 1 op 10 (12%) zegt vandaag wél bier te drinken, terwijl ze dit vijf jaar geleden niet (6%) of zelden (6%) deden. De steeds grotere keuze aan bieren en diversiteit aan smaken is voor 41% van de ondervraagde vrouwen de belangrijkste reden om vaker voor een biertje te opteren. Al vindt 1 op 3 vrouwen bier vandaag ook hipper dan voorheen.
Vrouwen verkiezen bier (22%) boven schuimwijn of champagne (20%), gin (7%) en andere sterke dranken (10%). Ze drinken nog steeds het liefst zoete bieren (73%), maar daarnaast weten ze ook pils (50%) en speciaal- en trappistbieren (55%) meer en meer te appreciëren. De jongste generatie vrouwen verkiest het meest uitgesproken zoetere bieren (93%), terwijl de oudere generaties de voorkeur geven aan speciaalbier en trappist (76%). Ter vergelijking: mannen hebben een meer uitgesproken voorkeur voor pils (82%) en speciaal- en trappistbieren (82%).
#WeAllLoveBeer
Hoewel almaar meer vrouwen genieten van een biertje, stelt 1 op 3 ondervraagde vrouwen toch vast dat bier nog altijd gezien wordt als een mannendrank. Deze perceptie wordt bevestigd door maar liefst 1 op 4 mannen, die vinden dat bier niets is voor vrouwen.
Daarom organiseerde AB InBev een experiment om de perceptie rond vrouwen en bier in kaart te brengen. Het liet verschillende koppels volgen tijdens een avondje uit, waarbij de vrouwen een biertje bestelden en de mannen een ander drankje. In het merendeel van de gevallen serveerde de ober het biertje aan de man en het andere drankje aan de vrouw. Hoewel het experiment niet in België gebeurde, is het fenomeen ook bij ons gekend: liefst 34% van de Belgische vrouwen en 54% van de mannen kan ervan meespreken.
“Het is interessant om te zien dat het stereotype van bier als mannendrank nog steeds bestaat. Zowel vrouwen als mannen zouden moeten kunnen genieten van een biertje. Met deze #WeAllLoveBeer campagne willen we dit graag in de verf zetten”, zegt Philippe Vandeuren, Legal and Corporate Affairs Director van InBev Belgium.