Maandelijks bijna 94 miljoen gebruikers in de Europese Unie en liefst 7,2 miljoen onveilige of verboden producten zelf tegengehouden. Dat zijn enkele van de opvallende cijfers die Temu bekendmaakt in zijn eerste transparantierapport voor de Europese Commissie.
Kwart van alle Belgen en Nederlanders
Het succes van Temu, het internationale gezicht van de Chinese e-commercegigant Pinduoduo, is onmiskenbaar. Nu is het ook met cijfers bewezen: omdat de webshop een “Very Large Online Platform” (VLOP) is volgens de Europese Digital Services Act (DSA), moet het bedrijf een jaarlijks transparantierapport uitbrengen.
Het eerste rapport schetst een gedetailleerd beeld van hoe het platform omgaat met uitdagingen zoals productveiligheid, intellectueel eigendom, en contentbeheer. Wat éérst opvalt, zijn echter de bezoekcijfers: tussen april en eind oktober waren er 93,7 miljoen maandelijkse gebruikers in de EU, met Duitsland als grootste markt (16,3 miljoen gebruikers). Voor de goede orde: onder gebruikers (“recipients”) verstaat de Europese Commissie iedereen die “in contact kwam met de interface van het platform”.
Frankrijk is met twaalf miljoen gebruikers de op een na grootste markt. Nederland prijkt met 4,6 miljoen maandelijkse gebruikers op de zesde plaats. Opvallend: in Nederland is het Chinese e-commerceplatform dubbel zo populair als in België (2,4 miljoen maandelijkse gebruikers).
Team van 2.500 contentmoderatoren
Als “zeer groot platform” dat internationaal onder vuur ligt omwille van beschuldigingen van namaak en onveilige producten, moet Temu bovendien een inkijk geven in wat het doet om inbreuken tegen te gaan. Enkele kernpunten uit het rapport zijn:
Contentmoderatie: het platform combineert geavanceerde algoritmes met een team van menselijke moderators (liefst 2.500, gevestigd in Ierland). Automatische systemen detecteren verboden en risicovolle producten, terwijl gespecialiseerde teams complexe zaken zoals intellectueel eigendom behandelen.
Handhavingsverzoeken: Temu ontving 89 meldingen over illegale inhoud, waarvan de meeste betrekking hadden op onveilige producten (35) en incorrecte etikettering (42). Duitsland en Frankrijk waren de meest actieve landen, met respectievelijk 51 en 17 verzoeken.
Eigen initiatieven: het bedrijf claimt 6,3 miljoen mogelijke schendingen van intellectueel eigendom en 7,2 miljoen onveilige of verboden producten op eigen initiatief te hebben tegengehouden.